Nisa: 6 Bawah Sejarah BEST !

6 Bawah Sejarah BEST !


  لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


AMARAN! : Entry Panjang Lebar !



Sekian lama memang aku tak de cerita nak diceritakan..mungkin nak dekat 1 tahun setengah jugak tak kisahkan pasal hidup aku.haha dulu2 banyak yang nak diceritakan sampai tiap hari hupdet blog hinggakan sehari,dua or tiga entry dipublish (kini dipadam balik) sekarang lain sangat pulak eheheh. nak start cerghite pon amik masa nak mula dari mana.




6 Bawah Sejarah(6BS).kelas preU aku (STPM/F6). hahaha seriously hari ni aku nak cerita tentang kelas 6BS jeee ! Bila teringat kelas 6BS.aku akan teringat muka2 budak yang gila2 dalam kelas,bukan setakat gila2,but caring,pandai,Islamik,kelakar,kaki bahan,budak pendiam,kepoh,kuat gelak,annoying,suka bawak conflict,kaki dtg lambat,masuk kelas lambat,perempit,comel,handsome,mengada,banyak tanya,suka meniru,tak siap kerja sekolah,tak pandai present,pandai present,lemah lembut,poyo,playboy an so on.yup,memang dalam setiap kelas yang kita masuk tu akan ade budak2 yang caracternye sebegini hahahaha n caracter yg aku sebutkan ini semuanya ade dlm kelas aku :D

8/5/13
tarikh ni aku daftar f6.first day aku daftar dengan irni.masa orientasi,sangat sangat ramai.walaupon ramai tak de la segan sangat kan sebab masuk sekolah sendiri balik.AZIZIAN.guess what,walaupon budak Azizian ramai yg masuk f6,tapi Semaja LEBIH ramai,boleh dikatakan Semaja monopoli mini audi ketika itu.*eh mcm warta perdana pulak* the reason why aku masuk f6 ialah dah dapat,tak kan tak pegi plus aku dah tak larat dok umah sampai gemuk sebab tak buat ape2(berat badan naik),n aku tak rela study swasta sebab takut beban mak ngan ayah.ofcourse kalau dah dpt f6 tu biasenye takde tempat dekat matrik.tapi masa dpt offer f6,aku tak tau kenapa aku tak de la terkilan sgt tak dpt matrik walaupun sepatutnya aku terkilan kan,matrik kan tempat standard pada pandangan org sebab boleh sambung degree awal berbanding f6 haha entah la mungkin sebab aku eksaited gile pakai uniform putih.yela sekolah selama 12 tahun,9 tahun aku pakai uniform biru pengawas.gile jemu tak jemu semua pikir markah koko.sebab aku tak terkilan jugak ialah kwn sejak sekolah rendah aku dri Semaja amik f6 kat Azizian hehe.n masa pendaftaran aku tak bawak surat tawaran,salinan IC n ape2 yg diminta. hahaha sempoi je melenggang kangkung kata cikgu.masa orientasi memang lawak gila,lagi2 time budak nebes haziq kene panggil kat depan kenapa masuk f6.n majoriti chinese student kata tak de duit itu sebab msuk f6.yg students lain,"saya masuk sebab dapat tawaran" *sengih kerang busuk* memang la dpt tawaran wei -.-





Kawan Baru
masuk kelas mula2 aku just berkawan dengan budak sultan je,sebab yg masuk kelas tu masing2 memang dah ade geng..so tetibe nak berkenalan tu memang agak awkward lah.hahah diorg pon tak ajak berkenalan lagi.tapi tegur2 tu memang ade.jgn la sombong sgt kan.hahaha.tegur je nama tak tau.then masuk kelas,amik kau memang selerak berhabuk,meja kene pilih sendiri amik kat belakang kelas.errr... kecoh tak payah kata... n masa kitorang dah susun meja,ade la sape2 yg letak meja nak cop tempat dekat depan semua meja kene amik dengan f6 Atas. weh kejam nyaaaaaa mcam ni korang layan junior korang.aku rasa nak je amik balik meja dari kelas diorg haha ke dtg nak tayang muka,nak tengok budak perempuan kelas kitorang?gatai -.- sian diorang.. aku semestinya cop tempat bawah kipas,dok dengan lala n irni belakang pulak hamosha,rinazman n kn,depan kitorang wikie,husna n byla kekeke xD masuk kelas,dah mula la berkawan2,mula2 malu.. 1st friend aku ialah....ramai,seingat aku aku tegur ramai2 sekaligus hahahaha...peramah dak?semua ini berlaku sewaktu aku angkat meja,diorang tegur sebab banyak membebel tak pasal diorang caring ape bende yg aku membebel tu,ta silap aku ainina yg tegur,the gadis ayu bertudung labuh,aku suka tengok dia sebab dia cantik haha xD so sewaktu orientasi cikgu dah kata sila pilih mata pelajaran,n aku pilih,Pengajian Am(wajib),Sejarah(sebab dapat kelas sejarah),Pengajian Perniagaan(P.P),n Bahasa Melayu(BM yg aku tak pernah terpikir akan jadi susah sebegini)....n MUET(bukan subjek mcm yg lain)... aku rasa MUET je aku suka,sebab,kelas best sangat waktu MUET hahahahaha xD 




Bye Irni
masa cuti bulan 6 yang 2 minggu tu kawan gelak menyembur,Irni, nak benti f6 sbb nak gi institut pertanian. err tapi aku memang dah jangka dah die lulus interview,sebab masa die cerita pasal pengalaman interview die tu,terdetik dlm hati aku "gaya cam ade harapan je budak ni" hahahaha lagipun ape yg terdetik dalam hati tu doa kata cikgu bm aku,tapi ekceli memang la aku tak rela die blah,tapi itu untuk kepentingan aku,ekceli untuk kebaikan die jauh di lubuk hati sebenarnye aku doa jugak ape yg terbaik untuk die.hmm nasib baik ade lala hahahaha kalau tak tak tau la aku nak gelak menyembur dgan sape pulak lepas irni pegi xD so meja bertiga.. tapi duduk 2 org.boleh baring2 dlm kelas -.-

Menyesal Masuk FORM 6
masa ni,aku terasa yg kenapa lah aku tak belajar rajin2 last2 sekarang dalam geng aku aku sorang je belum pegi mana2.walaupun aritu pak cik dri UITM dah offer pilih course perbankan, atau pilih pra diploma. but aku pilih pra diploma,then bila dah dpt pra diploma aku cancel tawaran,tak terima pulak.err panjang ceritanya. aku selalu merumitkan keadaan -.- serious,menangis weh,memang down sangat.n aku tak de mood nak bukak buku langsung,mak ngan ayah dah risau dah,mula lah diorang pikir nak hantar aku gi kolej swasta,masa tu aku rasa macam nak benti sangat2,rasa tak mau dok f6 lagi.ekceli kan,aku down tu ade lah sebab dari kata2 org sekeliling,hahaha masa tu jiwa agak rapuh,lagipun Irni kan baru blah,memang terasa sangat la tak setaraf dengan geng2 aku hanya sebab aku tak pegi mana2 lagi.lagi satu bila org tengok budak f6 diorang akan anggap yg kitorang ni budak yg memang tak dpt mana2 tawaran u.tapi aku nak cerita lah,ekceli f6 ni nak kejar degree cepat.degree dalam 1 tahun setengah berbanding diploma yg 3 tahun.mungkin atas faktor kewangan dan sebagainya. tapi nak kata budak f6 kurang bijak macam yg selalu aku dengar,korang silap besar weii.budak kelas aku je,majoriti dapat tawaran sambung belajar.ade yg dpt uitm,ade utm,poli n so on. cuma diorg je yg prefer f6.yang dah duduk sebulan kat uitm lepas tu masuk balik f6 pon ade.hahahaha aku tak paham betul budak ni,lepas tu balik aku gossip die dengan lala,sian die jadi mangsa xD tapi seyes aku tak de lah menyesal masuk f6,just masa tu je,stress dengan kata2 org sekeliling,memang menangis la atas katil tersedu sorg2.wuuu... silap aku jugak,dengar kata org sekeliling yg tak tau ape2 pasal aku.kesimpulannya kejar impian,jgn biar kata2 org luar pengaruh kita hehe aku tak menyesal pon. hehe





Kelas
-Pengajian Am
hahahahaha subjek ni kan... errr.. selama aku sekolah 4 bulan dekat f6.subjek ni paling aku tak boleh nak pay attention.aku tak tau lah kenapa. mungkin sebab sem 1 die terlalu banyak menteri kabinet pemerintahan bab2 politik yang aku sendiri memang tak faham. hahaha dah la pengajian am wajib lulus erghhh ... susah pulak tu. tapi bila dah pay attention tu memang paham la citenye tapi paham dlm kelas je la.balik umah buat nota pastu 2 3 hari kemudian hilang ingatan hahahaha lagi satu yang aku kagum gila dengan cikgu p.am kitorang(guru kelas),(adakah singkatan p.am ni benar2 wujud atau aku yg sesuka hati letak haha)cikgu p.am kitorang sangat sangat sangat bijak.bila ditanya mcm dah diset mcm komputer. serious ! setiap kali kitorang tak paham n tanya soalan,guru kelas kitorg tu akan bagi penerangan yg tersangat2 panjang lebar,COMPLETE dengan FAKTA,HURAIAN,CONTOH ! n penerangan cikgu mesti dalam 3 minit ke atas.aku pernah terpikir kenapa cikgu tak jadi pensyarah je? hahahaha dasyat cikgu am kitorang ni.n yg aku pelik kenapa baba boleh fokus kat dalam kelas ni sedangkan ini la masa aku lunyai mengantuk haha.eh tapi aku belajar jugak ye haha





-Sejarah
Masa mula2,waktu kelas masih dlm bilik apd kan.. hehehe *ni aku nak cerite lawak ape yg aku nmpak* kitorang dpt cikgu muda.. lelaki,melayu.. umur die kire berapa tahun je tua dari kitorang.aku rasa ade budak perempuan yg tengok cikgu tu handsome hahahaha masa kelas sejarah ape yg aku perhati kan,budak perempuan dalam kelas aku ada sebahagiannya rajin bertanya,waktu lain korg tak bnyak tanya pulak ye,sampai budak India dlm kelas aku pon mcm nak ngorat cikgu tu.. hahahahahahahah xD weh tak leh bla.. tapi msa tu aku tak cam pon muka budak2 yg rajin btanya tu.masa sejarah ni kan time tu belum pindah kelas ape semua, buku tak beli lagi,n time tu irni pon belum bla,so inilah masa aku menyembang,catat lah jugak nota tapi aku lebih fokus kepada topik yg disembangkan.hobi aku memang suka menyembang.bercakap.tak tau kenapa.. hmm -.- so after a few months,kelas sejarah dibahagi kepada dua,aku dapat ngan cikgu yg lebih senior hehe,ya Allah cikgu nya kelakar gila wei hahahahaha sape yg sekolah Azizian tau la sape die cikgu sejarah yg kelakar.sejarah sem 1 belajar ttg sejarah dunia,tapi aku tak tau kenapa,aku boleh hadap buku sejarah lama2 berbanding buku pengajian am yg aku tak sanggup nak hadap walaupun 5 minit.entah la sebab sejarah dunia menarik kot. errr... menarik haha.lagi satu kelas sejarah sgt lapang.tak tau lah kenapa tapi makin lapang kelas tu makin seronok belajar. serious. :D

-Pengajian Perniagaan
ha selain kelas sejarah,kelas ni pon aku fokus jugak.hmmmm..mungkin sebab cikgu die kot,hahaha cikgu sangat2 happy.tapi bila cikgu marah, jangan buat perngai,tapi lepas cikgu marah tak sampai bape minit dah senyum balik hahahaha n kelas ni jugak sentiasa aktif buat keje p.p.. cikgu sentiasa perhati kitorang,tak de sape yg boleh leka sikit,kang tak pasal kene tegur,time kelas ni memang tak boleh menyembang,peh tu tak boleh buat keje lain hahahaha cikgu suka jalan2 tgok kitorg buat keje.hahahaha.subjek ni susah la jugak banyak kene hafal proses,memang banyak menghafal lah. n aku suka bab yg buat graf tu..sebab senang xD *tu je yg senang yg lain? err* -.-




-Bahasa Melayu
haaaa... kelas ni tak boleh main2,kalau gurau senda dengan cikgu boleh lah,cikgu tegas n sentiasa ingat ape homework yg patut dihantar hari ni..hahahaha xD seram weh,yela sesetengah cikgu yg selama aku belajar ade yang terlupa mintak homework kadang2.n cikgu akan bagi homework yg cikgu subjek lain tak biasa buat.cth : pegi pekan tangkap gambar kesalahan hukum BM, kat signboard kedai ke mana2 signboard.then keje lain,balik rumah baca esknya panggil rawak je bentang kat depan,mcm2 lah.so memang sentiasa berada dalam ketakutan,takut nama dpt undi kene panggil kat depan.tapi kelas ni santai sebenarnya.err.. nota tak pyah cakap memang berjela.cikgu tegas2 pon sebenarnya kelakar.ade masanya memang santai sngt.TAPI SUSAH!!!! 

-MUET
kelas ni tersangat sangat sangat aku suka,bukan sebab English ke ape.. tapi sebab ini lah masa nak bergumbira.. waktu kelas ni memang kitorang semua tertunggu2,kitorang lebih rela MUET sepanjang hari berbanding subjek lain.sebab Sir kelakar sangat.lagipun inilah masa nak kuar ke toilet ke,photostat ke jejalan ke.haha masa awal2 masuk kelas dulu,sir tak bagi cakap dalam bahasa melayu.. ok lah kitorang tak ckap bahasa melayu.ade pulak yg buat isyarat. aku tak paham betul bebudak ni. tapi lama2 nampaknye sir dah redha hahahaha.n ade sorang budak kelas aku yang tak de la reti speaking BI tapi berani bercakap dalam BI.nampak la usaha dia nak belaja BI tu hehe. Biasenye die lah yg buat satu kelas gelak terbahak2,ngan geng dia lagi sorang.suka sgt buat muke cuak gile padahal depan kelas je. aku ingat masa tu dalam mini audi,so ramai la f6 gabung dengan upper 6 ade kokurikulum kan.die tak dapat air con,die pon jerit kat sir yg ade kat depan "SIR,THE AIR-COND DOES NOT HIT ME! IM HOT SIR" hahahaha kelakar sangat selambe die je nak praktikkan Engrish die tu kat mana.habis satu mini audi gelak terbahak2..kelas muet ni biasenye sir bagi tips menjawab je.so memang boleh buat keje lain. lagi satu aku tak tahan tgok eyjaa. hahaha sir selalu buat muka pelik pandang eyjaa sebab die bercakap dengan penuh kebahagiaan dan kegembiraan sampai lupa dunia n lupa yg sir ade kat depan xD lgi satu masa awal2 kelas dulu bila aku buat exercise MUET yg sir bagi aku boleh dpt full mark,tapi sejak banyak terlentok dalam kelas,n menyembang terus markah aku tak pernah nak elok lagi hahahaha.ketara sangat tak belajar.




Kerenah
dah duduk sekelas ramai2,mestilah masing2 akan ade kerenah tersendiri.ape yg aku perasan kan.kelas aku pelajarnya kalau 5 baris meja dari BARAT KELAS sampai lah belakang memang sangat boleh plan nak buat ape,semua sporting,tapi 3 baris dari TIMUR KELAS sangat2 jarang participate ape2 event yg kitorang buat. haha beberapa org je lah,mungkin sibuk. contoh mcm gi pekan ke,majlis buka puasa,jalan2 raya,main tepung,seludup nset tgkap gambar. event penting 6BS tu hahahah tapi tak de ape pon.. mungkin diorang sibuk, n masa tu diorang ada urusan masing2.haha sebab aritu diorang gi tgok movie pon aku tak join. haha mak tak kasi :(

GENG
yang semestinya ada masa aku pegi kantin ke mana2 lah,mesti ada baba,lala,nani ni memang rapat sejak dari awal masuk f6.then lama2 geng tu makin ramai ahli hahahah eyjaa,tasha,fath,uyun,raz,kn,sakira... yg ni memang on je kalau nak buat ape2 hahaha lagi satu aku suka kacau dayah ngan amy.hahaha diorang kelakar wei xD aku suka kacau dayah pastu tengok reaksi die.hahahaha.sebab kekadang bile aku tak dengar ape die cakap die sound aku dalam bahasa jawa hahahaha dah benti sekolah ni rindu pulak nak kacau diorang xD 

#so aku dah benti sekolah.entry ni memang panjang.bila teringat memori daun pisang,aku akan baca balik n tersengih sorang2 tu la tujuan aku taip panjang2 kasi ingat semua detail hehe.

bye budak 6 BS.Aku baru benti berapa hari dah rindu gila kat korang.Sebab korang sporting sangat.Study rajin2 tau,yang stay f6 study betul2 ye,kejar degree yang korang aim tu. n yang nak blah gi poli jangan lupa kitorang lepas dapat kawan baru. hahaha kalau balik contact.jom jejalan ramai2 lagi xD 

Comments
3 Comments

3 ulasan:

ameera berkata...

akak pun ex student tingkatan 6.cheer adik.jgn dengar kata orang sekeliling.puaskan diri sendiri dulu baru puaskan hati orang lain :)

Amanina Mads berkata...

tak pernah masuk form 6 tp kalau boleh buat yg terbaik k :)

Firdaus Stark berkata...

form 6 life memang satu kenangan yang terbaik dan terindah...
semua yang awak tulis tu ada sedikit sebanyak apa yang saya lalui masa form 6...part kerenah kawan2 dan cikgu2... :)

FOLLOWERs